Сторінки

Другий семестр 2021рік. Біологія та екологія10клас

 09.02.2021рік.

Тема. Гени. Регуляція активності генів.

Переглянути відео:


Завдання: оцініть самостійно свої відповіді на питання диктанту. Запишіть у зошит визначення, Зробіть конспект основних питань матеріалу. Вивчіть.

Опрацюйте параграф 39 автор Соболь. Відповісти на питання по рівням після параграфа 39.

Підготуйте питання незрозумілих моментів.


05.01.2021рік

Тема: Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини.

Григорій Распутін  – легендарна особистість історії ХХ сторіччя. Простий сибірський селянин, який став фаворитом російської імператорської родини, за чутками впливав на політику гігантської імперії. Його боялися та ненавиділи, закохувалися та захоплювалися ним, і досі приписують цій людині надприродні якості. Через століття, звичайно, вже важко розібратися у достовірності тих чуток. Але свідоцтва, що збереглись, чітко показують джерело однієї з легенд. Виявляється, приголомшені дивовижною поведінкою «могутнього чаклуна» аристократи стали жертвами власного невігластва у науці – а саме в хімії.

Распутін прийняв запрошення і зайшов у пастку. На столі у вітальні його чекали отруєні тістечка, вино та гарячий чай. Гість накинувся на частування: отруйна принада зникала у череві жертви, туди ж відправлялися чашки із чаєм. Блюдо спустіло, пройшла година – а Распутін був активний і у доброму гуморі. Знервований Юсупов вибачився і вийшов: відома 150 років отрута, що з успіхом використовувалася на фронті Першої світової війни, не діяла на чаклуна!

 Навіть школяр знає, що ціаністий калій вбиває – й анекдоти про це склали. Але не в усіх школах вивчають хімічні властивості ціанідів. Виявляється, що при взаємодії із глюкозою та деякими іншими вуглеводами відбувається зв’язування ціаніду і утворення нешкідливого ціангідрину.  А сахароза С12Н24О12 під дією ферментів гідролаз ротової порожнини швидко розпадається на глюкозу та фруктозу. Тепер ясно, що під час очікування гостя ціаністий калій перетворився на синильну кислоту, цукроза тістечок дала глюкозу у ротовій порожнині Распутіна і знешкодила значну частину отрути. “Старець” залишався живим, прийнявши летальну дозу. Ось так відсутність хімічних знань зіграла злого жарта із неосвіченими аристократами

1. Поняття токсичних речовин та їхні види

Токсичні хімічні речовини — це речовини, які викликають отруєння всього організму або окремих систем. Це:

1) Промислові отруйні речовини, що використовуються на виробництві: розчинники, паливо, барвники, хімічні реагенти та ін.

2) Отрутохімікати (пестициди), що застосовуються для боротьби з бур’янами та шкідниками сільськогосподарських культур.

3) Лікарські засоби, що за певної дози мають токсичну дію.

4) Побутові хімічні засоби: деякі харчові добавки; деякі засоби санітарії, особистої гігієни та косметики; деякі засоби догляду за одягом, меблями, автомобілем.

5) Рослинні та тваринні отрути, які містяться в різних рослинах і грибах, живих організмах і викликають отруєння в разі потрапляння в організм людини і тварин.

6) Бойові отруйні речовини, що застосовуються як хімічна зброя для масового знищення людей.

2. Дія токсичних речовин на організм людини

Місце токсичного ураження

Токсичні речовини

Серцево-судинна система

Рослинні отрути (аконіт, чемериця, заманиха і т . д . ); тваринні отрути (тетродотоксин); солі Барію, солі Калію

Нервова система

Психофармакологічні засоби (наркотичні анальгетики, транквілізатори, снодійні засоби); сполуки Арсену, марганець, чадний газ; сірковуглець, тетраетилсвинець; пестициди; алкоголь і його сурогати, вуглеводні

Печінка

Хлоровані вуглеводні (дихлоретан, метилхлорид, хлороформ, тетрахлорметан та ін.); отруйні гриби (бліда поганка); феноли й альдегіди

Сечовидільна система

Сполуки важких металів і миш’яку; пестициди; органічні розчинники, щавлева кислота, етиленгліколь

Кровотворна система

Анілін та його похідні; нітрити; миш’яковистий водень; бензен і його хлорпохідні, толуен

Органи дихання, слизові оболонки і шкірні покриви

Пари концентрованих кислот і лугів, сполуки важких металів і миш’яку

 

Токсичні речовини спричиняють зростання захворюваності, смертності, кількості вроджених вад розвитку, зменшення народжуваності, порушення демографічних характеристик популяції, зниження середньої тривалості життя.

3. Знешкодження та виведення токсичних сполук

Знешкодження через метаболізм відбувається двома шляхами:

• реакції розпаду (окиснення, відновлення, гідроліз);

• реакції синтезу (сполучення з білками, амінокислотами, глюкуроновою та сульфатною кислотою).

У результаті цих реакцій виникають нетоксичні водорозчинні сполуки, які краще, ніж початкова речовина, можуть виводитися з організму.

Метаболізм токсинів відбувається в шлунково-кишковому тракті, легенях, нирках, але головним чином у клітинах печінки на мембранах ендоплазматичної сітки з наступним виведенням.

Через легені з повітрям, що видихається, виділяються леткі токсичні речовини і леткі продукти перетворення нелетких токсичних речовин — шляхом дифузії через альвеоли.

Найважливіший орган виведення токсичних речовин з організму — нирки. Через нирки виводяться продукти обміну речовин, багато токсинів і продукти їх метаболізму. Завдяки інтенсивному кровопостачанню речовини, що містяться в крові й підлягають виведенню, швидко переходять у нирки, а потім виділяються із сечею.

Печінка одночасно є і органом виведення токсинів, що потрапили в кров (шляхом простої дифузії та активного транспорту), і органом їх метаболізму печінка виділяє токсичні хімічні речовини в жовч.

Виділення токсинів та їх метаболітів через шлунково-кишковий тракт відбувається в результаті неповного всмоктування, виділення слизовою оболонкою.

Виведення токсинів та їх метаболітів може здійснюватися й іншими шляхами, наприклад з молоком жінок та секретом потових, сальних, слинних залоз.

Завдання.

Відповісти на питання(Зробити конспект та письмово відповісти на питання-передати вайбером):

1. Які речовини є токсичними для організму людини? Які групи токсичних речовин існують?

2. Яку дію спричиняють токсичні речовини на організм людини?

3. Як відбувається знешкодження та виведення токсичних сполук?

4. Які заходи слід вживати при потраплянні токсинів в організм?

Опрацювати параграф  31 та32  підручника  Біологія та екологія 10кл автор Соболь.

 

15.01.2021року

Тема: Самостійна робота

Завдання:Відповісти на тестові питання на сторінці 137.Підручник Соболь 10кл Біологія та екологія(Виконані завдання фотографувати та відправляти вайбером)

19.01.2021рік  вівторок.

Тема: Основні поняття генетики.

Переглянути відео:https://youtu.be/JPQRVAsZ7uM

Записати у зошит основні поняття.



Домашнє завдання: опрацювати § 33 (автор Біологія та екологія 10кл Соболь)Відповісти на питання на сторінці 141.(Сфотографувати та відправити вайбером)

 

22.01.2021рік  пятниця.

Тема:Закономірності спадковості.

Перегляньте відео:https://youtu.be/fVjWEn_tlQo

Домашнє завдання: опрацювати §34.Записати задачу на сторінці145 та розвязати  1-4 (5,6*)задачі. (автор Соболь)

 


Немає коментарів:

Дописати коментар